tirsdag 24. juni 2008

trening og løpetid

I var vi på hundetrening. Ingeborg kjente på klumpen til Chico, og hun mente at det av aller største sansynlighet er en fettklump. Så det var jo bra :-) Tusen takk for hjelpen Ingeborg.

Faya har fått løpetid så nå hadde jeg i hvertfall ikke forventet så mye av henne. Men hun overasker stadig den hunden. Hun fungerte faktisk. Vi hadde innkalling, frivillig dekk og stå fra sitt. Innkallingen gikk kjempefint. Hun hadde fantastisk respons på fløyta. Det var gøy. Forige gang så var hun jo helt lost. Dekken gikk helt greit. Hun tilbyr i en hel haug. Men de er ikke pang dekker. Jeg føler jeg får bedre dekker om jeg sier dekk og så plukker jeg vekk de tregeste. Men noen har funnet ut at om de tilbyr selv og får god flyt på det så skal dekkene bli ganske bra. Men nå begynner jeg virkelig å tvile på det altså. Stå fra sitt gikk overaskende bra. Jeg hadde jo lest litt i bibelen for å finne hvordan jeg hadde gjort dette tidligere. Vi hadde jo lurt litt på det her tidligere. Og metoden var så enkel at du først klikker for sitt og bli sittende. Du stiller deg helt nærme hunde. Den vil da mest sansynlig reise seg. Klikk. Du går nær hund for at du vil bakbeina skal reise seg og om du går vekk fra hunden så vil hunden gå forover og mot deg. Og det ønsker vi ikke. Og når du ser hunden tar tegningen og har god flyt så gjør vi samme opplegg fra dekk om vi ønsker å lære den stå fra dekk da. Grunnen til at vi gjør det inn under samme økt er for at da er det større sansynlighet for at hunden vil tilby atferden stå.

I og med Faya har fått løpetid så håper jeg at vi skal klare å få til en paring i Danmark. Men det er endå usikkert. Andy kan ikke være med til Danmark så jeg er avhengig at noen andre blir med meg. Om noen har lyst ta kontakt. Jeg rekner med at jeg reiser 2 juli og tilbake 9 juli. Men ingenting er sikkert ennå.

Elisabeth

3 kommentarer:

Gro sa...

Heia. Så bra at Faya fungerer også under løpetida. Jeg går fortsatt og venter på at Maja skal få den.
Alle hunder er jo forskjellige , så hvis dekkene blir kjappere med kommando så er det vel ikke noe i veien for å bruke det også. Høres jo ut som hun også har dem på "flytnivå" under frivillig dekk, og ikke minst kan tilby dem frivillig innimellom når du ønsker det, og det er vel det som er viktig. (selv om de da bir noe tregere?)

Veldig godt å høre at klumpen til Chico var en fettklump. :) Han har vel hatt nok plager han nå etterhvert, stakkar...

Anonym sa...

Godt aa hoyre om Chico. Det er godt Faya verkar framleis;-).

Lukke til med Danmarksturen!

Anonym sa...

Ja me va glad det kun va ein fettklump. :-)

Du har mye rett i det du seie Gro. Men det hadde jo bare vært så gøy om det gikk sånn så det står i boka.

Kjekt å høre fra deg Aud Venke. Godt du lever enda.

Elisabeth