mandag 3. oktober 2011

Litt strukturert trening

Vi har nå endelig fått laget til et skikkelig treningsopplegg for treningene til bruksgruppa framover. Og her er det da bruksgruppe klasse D som er i fokus. Og hver måned vil en øvelse stå i fokus. Denne måneden er det "gå foran i line" som gjelder. Og det var jo et helt hav av folk som møtte opp for å trene litt mer strukturert. Det var utrolig gøy. Synd det kom regn, for da forsvant vist folket fort. Håper det kommer like mange neste gang og at folket kansje har litt regnklær med seg.

Ingen av oss hadde vært borti "gå foran i line" noe særlig før. Så vi var jo alle spent på hvordan dette skulle gå. Dessverre kunne ikke Marit komme. Hun har jo trent på dette før, så vi hadde håpet på noen knakende gode tips. Men med litt lesing i "klikkerbibelen" (Lydighetstrening i teori og praksis) vår hadde vi sånn noe lunne anelse i hva vi skulle gjøre.

I følge regelverket skal øvelsen utføres på denne måten: Øvelsen innledes med ”lineføring”. På kommando skal hunden gå foran føreren i linens lengde i ca. 25 meter. Når føreren får beskjed om å gjøre holdt, skal hunden på kommando fra fører stanse umiddelbart og stå. På ny ordre går føreren frem, tar hunden med seg og øvelsen gjentas i motsatt retning. Øvelsen avsluttes med helt om og holdt.

Grunnferdigheter vi finner i denne øvelsen er fokus, utgangstilling, bakpartskontroll, gå ved siden og se opp, sitt, targeting stå og bli stående. I dag valgte vi å ha fokus på target. Det vil si at vi brukte en kjegle eller noe liknende som hunden skull være borti med snuten. Vi begynner med at vi står helt nærme og etterhvert skal vi lenger og lenger vekk. Hunden skal gå bort til kjeglen uten å dra i bandet. Dersom hunden drar stopper vi opp og venter til hunden ikke drar. Dette var alstå oppdraget i dag. Og hvordan gikk nå så dette med mine søte små pelsdotter.

Bella har et flott og fint tempo bort til kjeglen. Hun dro ikke i bandet en eneste gang. Vi kom oss noen meter vekk fra kjegla. Hun faller litt i sin egen verden når hun blir trøtt, og når vi da var litt langt vekke fra kjegla begynte hun å tilby andre ting. Så jeg gikk kansje litt for fort fram. Merket og at hun ble mer ivrig når jeg varierte belønning ved bruk av godbit og ball. Følte jeg klarte å finne en fin balanse her slik at hun ikke ble for gira. Det er jeg veldig fornøyd med. :-) Vi må trene mer i samme dur ute å gå for fort fram til neste gang slik at vi klarer å komme oss hele 25 meter vekk.

Faya er litt tjappere bort til kjegla. Spesielt jo nærmere hun kommer. Hun dro i båndet en gang og da stoppet jeg. Og det så ut til at det hadde god effekt. Vi kom jo enda ikke så langt vekk at hun fikk så god mulighet til å dra i bandet, så jeg er jo spent på hvordan det skal gå når vi kommer oss lenger vekk. Kom oss noen meter vekk. Når hun er trøtt og vi er litt langt vekke så begynner hun og å tilby en drøss av andre ting. Så her og gikk jeg nok litt for fort frem, samt det at jeg må bli flinkere å ta noen korte pauser i økta. Bare sitte å klø henne litt på brystet eller noe.

Bella fikk og trent litt tannvisning og felles dekk. Når det gjelder tannvisning har jeg ennå ikke hatt fokus på det at hun skal sitte i utgangstilling og alt det der. Har vært litt mer av den utstillingsvarianten. Og jeg må jo si det at i den tiden når jeg først begynte å trene på dette var jo hun ikke så veldig fornøyd med situasjonen. Og hun har jo kommet utrolig langt. Det er ikke mye hun trekker seg nå lenger. Litt kansje, men ikke mye. Jeg stod til og med den ene gangen i stedet for å sitte på huk foran henne. Så nå kan jeg kansje snart begynne å trene tannvisning med å ha henne i utgangstilling.

Når det gjelder felles dekk så er jo Bella litt sånn rar. Det er nok ikke favoritt øvelsen hennes. Og det er tydelig at hun forstår når det er felles dekk. For om vi trener på dekk normalt nå, så har hun jo fått noen flotte og tjappe dekker. Men med en gang det er felles dekk så er det som om hun ikke kan dekk lenger. Det ser ut som om hun finner det hele litt ubehagelig. Men hun la seg jo ned noen ganger og ble liggende. Jeg valgte å ha fokus på det å bli liggende i stedet for å ha en flott dekk. Hun satt seg opp et par ganger når jeg bare sto og så gikk fram og tilbake for å belønne. Men så snart jeg dro frem dra leken for å lokke, da ligger hun som en drøm helt til fri signalet kom. Jeg ser det at jeg skulle jo så veldig hatt trent på tjappe og fine dekker i denne situasjonen og med fantastiske belønninger som ball og draleker. Bare sånn at hun sjønner at dette og er gøy. Men jeg er jo selvsagt redd for at dersom jeg begynner med disse superduper belønningene så vil jo det forstyrre de andre hundene slik at de og feiler. Og det vil jeg jo heller ikke. Jeg kan jo øve alene uten andre hunder. Men det har jeg jo og gjort og da er det jo ikke noe problem vanligvis. Men det er vel bare til å øve og øve, så sitter det nok til slutt.

Elisabeth

3 kommentarer:

Marit sa...

Skal si dere er godt i gang med strukturert trening. Bra jobba! Gøy å følge dere videre. Håper det blir på treningsplassen!

Aud Venke sa...

Så bra at de har sett i gang med struktur på treninga. Kanskje kjem vi haltande med vi to gamle her på Tjensvoll òg...

Vardegjengen sa...

Ja det må dåkke Aud Venke :-)