fredag 30. mai 2008

Trening på OD og mål

I går var vi på trening på OD. Her var vi eg god gjeng. Jeg og Faya trente sammen med Anne Lise og Scotty. Scotty fikk trent på doggy zen. Kan tenke meg det at med god trening på det så klarer han nok å bli mye flinkere å konsentrere seg. Anne Lise har jo gått sporkurs og det hele, så hun hjalp meg med spor trening på Faya. Godt å få hjelp fra noen som har mye mer peiling på det enn meg. Denne gangen så gikk ikke sporet fult så bra. Faya går for fort fram, enda jeg prøver så godt jeg kan å holde henne igjen. Håper vi får dette bedre til etter hvert. Har nemlig valgt dette som en av leksene mine til neste instruktørkurs.

Som vanlig startet vi med felles dekk. Denne gangen hadde både Faya og Chico det med å reise seg opp så alt for tidlig. Ikke vet jeg var det var. Men kan det ha vært noe jeg gjorde gale ...? Faya har nemlig hatt utrolig gode felles dekker i det siste. Så rart det skulle skje. Tannvisning hadde vi ikke. Det hadde vi på mandag. Og da hadde Faya to perfekte tannvisninger med to fremmende folk for henne. Så jeg er godt fornøyd med tannvisningen nå. Og mener det at målet for mai måned er nådd. Så nå må jeg bare huske å vedlikeholde dette.

Når vi snakker så om mål, så er felles dekk mål for juni måned. Her finner vi disse delmomentene:
- Utgangstilling - Denne må pirkes på for å få den perfekt
- Dekk på kommando - Her må jeg klare å få en pang dekk som hun ikke glemmer ut igjen
- Bli liggende når fører går i fra - Tror ikke det skal bli noe problem
- Bli liggende når fører er på avstand i to minutter - Her klarer vi i hvertfall 1 min. tror vi skal klare mer bare jeg holder ut min seperasjonsangst. :-)
- Bli liggende når fører går tilbake bak hunden og opp til hunden - Her hender det hun setter seg opp
- Sitt opp i utgangsstilling på kommando - Hun kan finne på å være litt for tidlig ute.

Vi må og trene på å ligge veldig nærme andre hunder av alle slags sorter.

Tilbake til gårsdagens trening. Den største utfordringen for både hunder og mennesker var når vi byttet hunder for å trene. Jeg byttet med Gro og fikk trene Maja, mens Faya fikk trene med Gro. Det var litt rart å trene Maja. Hun er jo så forsiktig. Men samtidig så utrolig deilig. En smelter fort for den jenta der. :-)

Elisabeth

4 kommentarer:

Anonym sa...

JA det er ei utfordring å få til detaljane. Kanskje ein elelr annan skulle filem deg på fellesdekken slik at du kan sjå ka som skjer?

Anonym sa...

Sikkert lurt

Gro sa...

Tror du ikke det bare det er den omtalte testefasen Faya har. Hun "prøver seg" på lettvinte løsninger for å se om det fører frem. Denne fasen "går visst over" hvis du bare holder fast på kriteriene dine og ikke gir etter. Går sikkert bedre neste gang. Kanskje du kan jobbe litt med delmomentene separat igjen en stund, før du setter sammen øvelsen igjen?

Anonym sa...

Det kan godt hende det. Ikke lett å vite ka dessa hundane tenke. Og sikkert lurt å gå inn å jobba med delmomenter. Dekken må eg i hvertfall få bedre. Den va ein gong perfekt, men så gikk det og over. Godt forslag Gro :-)