søndag 3. mai 2009

Utstilling, dyretolk

Da var det vel på tide å skrive litt i bloggen igjen. :-) Det har vært en stund siden sist. Har vært litt skuffet når jeg innså at det ikke blir valper til sommeren allikevel. Faya har jo hatt løpetid en stund nå, og for to ukers tid siden tok jeg kontakt med dyrlegen. Han sa vi skulle vente to uker til for å se om det gikk over. Om det ikke gjorde det, så skulle vi komme inn. Og det er jo enda ikke over, så i morgen bestiller vi time for å finne ut om noe er gale. Sett bort i fra det at hun har blødd gangske lenge, så virker hun frisk. Så jeg håper jo at de ikke finner noe gale.

Vi har og vært hos dyretolk/healer med Faya. Det var veldig spennende og treffende. Dyretolken merket ikke noe til som var spesielt gale med Faya, men at det var hormonene som var litt på tur. Kansje fordi at livmora ikke var helt ferdig utvikla. Men hun sa hun heller ikke var noe dyrlege, så hun kunne jo ikke stille diagnoser. Ellers har Faya en overdreven fantasi. Faya fortalte at hun ikke ville bli mamme enda, hun ville vente et halvt års tid. Men når hun da skulle bli mor, så ville hun bli en veldig god mor. Og når dyretolken spurte meg om jeg følte Chico gikk igjen i huset, så reiste håra seg. Jeg har nemlig til tider kjent en hund som har vært borti bena mine. Og når jeg ser ner, så har ikke Faya vært der. Hun fortalte at når Faya hadde sett Chico første gangen så hadde det vært skremmende, men nå var hun vant til det. Ja det var kort fortalt om hva som kom frem. Utrolig spennende :-)

Så over til noe veldig gøy. I helga var det to utstillinger på Orre. To veldig koselige dager. Fredag var vi framfor en fransk dommer. Først skulle jeg i ringen med Scotty. Og full av liv som han er så er det jo alltid moro rundt ham. Scotty var utrolig flink og holdt roen. Vant åpen klasse. Jippi. Så var det inn i ringen for å konkurere om beste hannhund. Scotty står som en engel. Men så skal vi begynne å løpe. Da var det nok. Og Scotty omringer foten min og begynner og rir. Jeg får ham ned, men han går på igjen. Dommeren kommer bort til meg og sier at jeg må får noen andre til å gå med ham. Og Judit stiller opp hun. Og jeg ut av ringen. Men det var ikke nok. Dommeren vinker til meg og ber meg om å gå å gjemme meg. Scotty blir andre beste hannhund, kun slått av fantastiske Shadow, og får hans aller første Cert. Utrolig snilt av dommeren å gi ham den sjansen. :-) Må og gratulere Shadow med BIR. Så var det Fayas tur. Hun vinner sin klasse og blir til slutt andre beste tispe. Slått av ei søt unghund tispe.

Lørdag slår Scotty til igjen med andre beste hannhund og nytt Cert foran den engelske dommeren. Gratulerer Scotty og Anne-Lise. Nå mangler bare stor certet. Faya gjør en strålende jobb og blir BIM.

Nedenfor er noen filmsnutter fra utstillingene.

Her er vi ute på fredagen foran den franske dommeren. Faya er framme og blir håndtert. Her ser dere Faya trekker seg litt til side for det var litt ekkelt. Da er dommeren utrolig flink. Trekker seg vekk og begynner igjen når Faya er klar. Kjempe bra. Mange dommere kunne lært litt av ham.

Her er Scotty i action på lørdagen. Se hvor fin han er.

Her håndteres Faya på lørdagen. Og denne gangen trekker Faya seg litt. Ikke rart, i og med dommeren holdt henne godt fast i snuten. Men så trekker og denne dommeren seg unna. Snur seg vekk. Og går på igjen. Kjempe bra.

Her blir Faya beste tispe. Judit med den søte tispa si får hennes andre cert den helga. Gratulerer. :-)

Elisabeth

3 kommentarer:

Aud Venke sa...

Gratulera!! Flott innsats.

Og kjempespennande med dyretolken :)

Marit og Punky sa...

Gratulerer så mye til Faya!!!!!

Gro sa...

Gratla så mye med flotte resultater i ringen!!! Det var kjekt. Ikke så verst dommere det der nei.

Skjønner godt skuffelsen når det ikke gikk som forventet med "valpesommer."