onsdag 7. juli 2010

Nå er vi i gang

Selv om ikke det store sommerværet har dukket opp enda, så nyter vi nå livet med gode turer.

Vi har fått en ny eeehhh... hundetrimmer :-)


Nå er vi altså i gang med å begynne å trene inn grunnferdighetene på Bella. Den siste uken har vi trent på ligg, sitt, fokus , innkalling og kinder egg.
LIGG
Vi er helt i startfasen å lære Bella å ligge. Først har jeg holdt en godbit inni handa ned mot bakken. Det gikk ikke lang tid før hun la seg ned for å prøve å få tak denne. Jeg klikker og belønner. Gjør dette noen ganger. Etterhvert tar jeg handa vekk gradvis for så helt vekk. Nå har hun begynt å tilby ligg selv. Hun har ikke noe spesielt raske ligger, så jeg har begynt å ta inn leke for å få opp intensiteten i håp om at de blir litt raskere. Vi ønsker jo å ende opp med en "pang" dekk. Jeg kommer ikke til å legge komando på ligg før jeg er fornøyd og før hun har fått god flyt. God flyt vil si at hun klarer å tilby å legge seg ganske mange ganger raskt etterhverandre.

SITT

Å lære en valp å sitte er jo noe av de enkleste. Normalt sett bruker de å sette se ganske så raskt helt selv. Og da er det jo bare til å klikke å belønne. Bella tilbyr sitt. Men det er nå enda et stykke igjen før det kommer kommando på denne og.

FOKUS

Fokus er at hunden skal se på meg. Uten fokus kommer vi ikke langt. Og Bella er jo tross alt bare en valp, og mister derfor fokus fort. Og man kan ikke forvente noe av en valp. Så jeg tar til takke met det jeg får og blir sjele glad hver gang det går framover. Det er masse som forstyrrer nok til at Bella mister fokuset. Alt fra forbiflyvende fluer til tretthet. Så det er mange utfordringer. Det at hun ikke har vært så interesert i godbiter i det sister har heller ikke hjulpet. Så vi prøver oss frem med forskjellig snacks for å finne ut hva hun liker best.

INNKALLING

Helt fra vi fikk henne har vi trent godt på dette. Og Bella har blitt veldig flink. Men vi har merket litt i det siste at noe har sviktet. Så jeg har vært ute og handlet litt tørket kyllingmage/ting greier. Folk har merket underverker med slike tidligere. Og jo vist. Det var effektivt det gitt :-) Nå må jeg ut og kjøp mer av slik en dag.

KINDER EGG

Dette er en øvelse jeg liker godt. Det hele går ut på å trene på forstyrrelser. Hunden skal stå/sitte foran deg og se på deg. Du som menneske skal stå med ryggen til forstyrrelsen slik at hunden kan se forstyrrelsen. Akkurat i det hunden snur seg mot forstyrrlesen (eks. en annen hund) skal du klikke. Hunden vil da ta kontakt med deg igjen for å få godbit. Her gjelder det å være rask. Du må ikke klikke for seint, det må være akkurat i det sekundet hunden er på vei til å snu seg. Og akkurat i denne øvelsen må godbiten komme fort. Det kan gå veldig masse godbiter med her. Så ta med utrolig masse. Og ikke ta med godbiter som de må tygge på. Bruk små myke godbiter som de kan svelge helt. Om hunden og velger å ha kontakt med deg, så kan du klikke for det og. Vi ønsker her å oppnå at hunden syns forstyrrelsen er helt grei og at den lærer at den heller skal ta kontakt med deg og jobbe i stedet for å gjøre det andre hva det enn måtte være som vi mennesker egentlig ikke ønsker. Utfordringen jeg har hatt til nå her, er at jeg noen ganger har vært for nær forstyrrelsen og at godbiten ikke har fristet nok.

Faya har og trent. Det har gått i felles dekk, lineføring, fokus, innkalling og slalom. Og endelig er vi kommet litt lenger i slalomen. Bare se her :-)

Se, bella er veldig søt når hun trener og. :-)

Felles dekk.

Hva betyr det du gjør med fingen der Anne Lise?

15 min. felles dekk ingen problem for Bella.... he heh.. Det var nok ikke fult så lenge nei. Men det er jo ganske imponerende av henne å kunne klare å ligge der sammen med de store hundene. Og litt stolt over at jeg klarte å få begge mine hunder til å ligge så bra samtidig :-) Og veldig stolt av Faya som jeg først komanderte ned i dekk for så å gå fra henne bort til bilen henter mer godbiter og hente Bella. Jobbe med Bella for å få henne liggende og opp i alt dette klarer jeg å ta bilder. Å hvor flinke hunder jeg har. :-)

Her trener Bella litt felles dekk uten Faya og.

Anne Lise har alltid noe rart på gang :-)

Man blir veldig trøtt av å trene. Da er det godt med masse tepper og underlag i buret som en kan sove på :-)

Det kjennes godt å være i gang med grunnferdighetstreningen til Bella. Jeg har enda ikke laget en målrettet plan. Men jeg er nå i det minste i gang nå :-)

Elisabeth

4 kommentarer:

T :-) sa...

Så morsomt å se på Bella og "hundetrimmeren" :D

Flinke til å trene er dere også :-) Kjekt å følge med på.

Marit sa...

Så strukturert og bra jobba:) Dere er flinke!

Balder sa...

Heia Vardegjengen!
Takk for hyggelige meldinger på bloggen vår. Dere er utrolig dyktige med å trene Bella. Balder er ikke i nærheten av den lydigheten dere ha fått til! Kanskje vi møtes i Nykøping 18. september... langt å kjøpre men vi vurderer å dra...

Aud Venke sa...

Så kjekt å lese. Litt av ein hundetrimmar. Du bør ta patent på den :). du jobbar godt med begge dine firbeinte. eg må visst kanskje bli litt strukturert etterkvart eg òg.