tirsdag 27. juli 2010

Travle dager

Det er travle dager for tiden. Vi venter besøk fra England, og masse er ennå ikke klart. Vi driver med oppussing av bad, gang og vaskerom i kjelleren. Og da blir det jo ganske så kaotisk og masse som skal fikses. Men her er litt om hva vi har gjort i tiden siden sist.

Min søster Laila har vært på besøk noen dager med sine barn. Og da måtte vi jo så klart til kongeparken. Selv om parken ikke er så langt vekke er vi ikke der så ofte. Og det er like morro hver gang. Ungen stortrives. Og så er den sånn passe stor for de minste barna. I år har Victoria og Isabel klart å bli over 90 cm. Og det åpnet for flere muligheter gitt. Mange av karusellen kunn småjentene være med på i følge med voksen. Til og med berg og dal banen. Og tenk det at småjenten satt og ropte "Ein gong te". Når de hadde kjørt en runde. Mens litt lenger bak satt store Mikal grønn i ansiktet. :-) Utrolig gøy. Gjett om vi må tilbake når Seth kommer og besøker oss fra England da :-)






Andy og jeg har vært på Flor og Fjære. Det er verdens nordligste palmeøy. Min kjære bror Øyvind var så snill og møtte opp for å passe Victoria. Flor og Fjære var en fantastisk plass med en fantastisk restaurang. Vi reiser gjerne dit igjen. Tusen takk Øyvind. :-)





Vi har vært på utstilling i Skudesneshavn på Karmøy. Denne gang syns jeg ikke Bella impnerte så veldig i ringen. Hun var alt for opptatt av å snuse i bakken. For der hadde noen mistet masse pølsebiter. Og hun merket nok på meg at jeg var en smule stresset. For halen var oppe før og etter vi var inni ringen. Men ikke i ringen. Dommeren klaget nå ikke på det. :-) På tross av alt er vi bedre fornøyd denne gangen. Dommeren hadde nok litt bedre peiling på rasen denne gang :-) Kritikken var god. Og siden det også denne gang bare var oss ble det BIR :-)

Kritikken:

V.g. head. g enough topline. v.g. ang.long neck. g. kva. of coat. v.g. move.

Dommer: Ruiz Rodriguez, Francisco

Men Bella var ikke den eneste islenderen. Denne madammen var og her. Hun var klart og blitt over 9 mnd., så hun stilte sammen med de store hundene. Og på tross av den unge alderen fikk hun både cert og BIR. Gratulerer. Jeg husker ikke hva hun heter, og programmet har jeg rotet vekk. Så om "mammaen" leser dette, legg gjerne igjen en kommentar og fortel hva hun heter.



Uansett navn. Se så vakker hun er. Håper Bella vokser opp og blir like vakker.

Ingen av våre Islendere fikk noen plassering i gruppefinalene. Følte ikke dommeren kikket på dem en gang.

Ellers så har det nå vært litt trening inni mellom. Her trener vi på å gå pent i bånd. Å gå pent i bånd er en utfordring for enhver. Og må innrømme at dette er vanskligere med Bella enn hvar det var med Faya. Faya har alltid vært utrolig flink. Men Bella Propella syns så masse annet er så gøy. Og flere ganger er det mer som frister enn godbit. Så her må det jobbes konsekvent. Og det har jeg egentlig ikke vært nok av.


En kort bruksanvisning i hvordan jeg jobber her. Målet er en hund som går pent uten at den drar, men allikevel skal den få lov å snuse litt og se på andre ting og. Poenget er at hunden ikke drar. Først må jeg få kontakt med hunden. Deretter begynner jeg å gå litt. Klikker når den følger og ikke drar i bandet. Drar hunden, så ikke klikk. Vent på kontakt eller få kontakt med den før den belønnes. Gå gjerne så en annen vei enn det hunden dro mot. Om det ønskes en utrolig god forklaring på dette, kan den leses i boken. 100% hverdagslydighet skrevet av Arne Aarestad. Den kan kjøpes via http://www.canis.no/ .



1 kommentar:

Elisabeth sa...

Nå har jeg fått mail fra Marit som eier den andre flotte islenderen vi møtte på karmøy. Hunden heter altså Skessa og er etter NUCH Tigla og Skjaldbreids Jøkull.

Tusen takk Marit. Skessa er nydelig :-)