søndag 6. februar 2011

Kurs med Thomas Stokke

Slutten av februar var jeg og Bella og kurset oss med Thomas Stokke. Kurset varte i to dager. Hele 7 timer hver dag. Så dag en hadde jeg med Faya sånn i tilfelle Bella skulle bli trøtt. Men det gikk flott, så jeg bestemte meg for å beholde Faya hjemme på dag to. Kansje det var da jeg skulle hatt henne, for jeg merket at både jeg og Bella var trøtt på slutten. Men ja ja....



Jeg håpet på å få masse gode tips til belønningsmetoder når det gjelder Bella. Hun er jo ikke det største matvraket, så det har vært litt slitsomt å finne rett belønning til tider. Det har liksom vært den prikken over "i`en" som har manglet. Kurset starte jo med litt teori først hvor Thomas snakket om det med oppvarming av hund før en skulle inn i ringen og det med å være i ringen. Så når vi skulle ut å prøve dette i praksis så skulle vi alle ha en oppvarmingsdel for så å gå inn i ringen å gjøre en øvelse. Og når det var vår tur så var jo ikke en gang Bella interresert i å oppvarme en gang. For inne i lokalet var det jo så mye spennede, så hun hadde jo ikke en gang tid til meg. En smule flaut ja..... får trøste meg med at hun var den yngste hunden da.... Men på mange måter passet det helt fint, for da fikk Thomas se at her trengs det litt hjelp til å finne den perfekte belønningen. Og så når vi så skulle inn andre gang gikk jo ting mye lettere og vi jeg fikk jobbet med hvordan jeg skulle gå inn å belønne. Når det gjelder godbiter så må jeg være flinkere å la henne jakte på dem. Jobbe for å få dem. Og så hadde jeg jo masse leker med. Og flere ting ble prøvd ut. Og den aller beste metoden er tennis ball. Dag en gikk helt fint, og jeg lærte masse. Dag to lærte vi og en del, men merket at både jeg og Bella var trøtte på slutten. Men alt i alt, jeg er inspirert og er i god gang. Først og fremst så skal jeg bli flinkere å shape og smøre meg med tolmodighet. :-) Noen som har noe på lager?

Nydelige Dea i burtrening.

Elisabeth

3 kommentarer:

Aud Venke sa...

Du ligg litt framfor oss andre, er det mangelen på tolmod som gjer det. Vi andre er i byrjinga av februar og du har alt vore på kurs i slutten av februar?
Så spennande med kurs. Ka lærte du av triks i merksemda til Bella?

Flott bilete av Dea!

Elisabeth sa...

Offda.... kan ikkje skylla på ammetåkea eller noe. Eg e vel rett å slett ein håttentått og skrive feil. For det va slutten av januar eg meinte :-)

Det vi gikk igjennom var jo burtrening, klossen/utgangstilling, innkalling, hopp stå, avstandsbelønning, apportering, holde posisjonen... ja, det e nå det eg huske akkurat nå. Den hopp ståen va litt kule. Ein an måte å få pang stå på. En annerledes måte enn det han lærte oss sist gong. Då når me alle fekk hundane te å rygga.

Gro sa...

Så ut som et kjekt kurs ja. Skal bli kjekt å høre mer om belønningsmetodene og om hvordan en lærer inn hoppstå.
Har jo sett at Selma te Silje kan dette.... men vet ikke hvordan hun har fått det til. : )