fredag 19. mars 2010

Livmorbetennelse

På mandag hendte det noe rart. Faya ville ikke spise middagsrester. Med en gang tenkte jeg at noe var galt, men så ga jeg henne tørrfòr i stedet. Og det åt hun med stor lyst. Og etterpå åt hun litt av middagsrestene og. Så da var jeg nå mer innpå banen at hun kansje ikke likte middagen. I grunn burde jeg vel egentlig ikke slått meg til ro med det, for dette er jo tross alt snakk om en hund som spiser alt bortsett fra jordbær og sitron. Neste dag så syns jeg at hun drakk så mye. Kansje jeg bare innbilte meg det eller .... Men så ser jeg jo at hun faktisk gjør det. Onsdags kveld kaster hun opp. Hun ville ikke ha hjemmelaget godbiter, og om natta ligger hun å slikker seg. Da var det jo bare å ringe veterinær så tidelig som mulig på torsdagsmorgen. Og joda, mistanken om livmorsbetennelse ble bekreftet. Heldigvis har vi oppdaget det tidelig. Vi hadde da to alternativer: fjerne livmor eller hormon og antibiotika kur for å prøve å redde livmora. Og da var det jo bare til å ringe "Tollergudinnen" Anne-Lise Holte. Hun anbefalte at vi skulle prøve å redde livmora. Så da var jo det klart. Vi prøver. Så nå er vi i full gang. I går fikk hun en antibiotika sprøte samt to andre hormon sprøyter. I dag skal hun og få de samme hormonsprøytene. Lørdag, søndag og mandag er det bare ei hormonsprøyte. Torsdag er det to og ultralyd igjen. I tillegg skal hun i hvertfall gå på antibiotika i minst en måned.

Formen til Faya er helt grei. Hun er med på tur og lek. Vi har jo selvfølgelig kun gått lokalt i nabolaget for å ikke overanstrenge henne. Når vi er inne ligger hun stortsett og slapper av. Og vi merker allerede at hun er bedre i form i dag enn i går. :-)

Så nå håper vi og krysser fingrene for at dette går.

Elisabeth

3 kommentarer:

Marit sa...

Krysser fingrene sammen med deg:)

Aud Venke sa...

Går det framover? Stakkars Faya. Den livmora hennar er til mykje bry. Kryssar fingrane og håper det går bra.

Gro sa...

Uff, ikke kjekt med livmorbetennelse nei.
God bedring til Faya! Det går sikkert fint. : )