søndag 13. juni 2010

Bella i ringen for første gang

Da har Bella prøvd seg for første gang i ringen. Valpshowet var på Trone skole i Sandnes og arrangert av Boxer klubben avd. rogaland. Det var en flott dag, sol og litt vind. Utstillingsområdet var i ly for vinden, og da ble det ikke så kaldt heldigvis. :-) Denne gang hadde vi heia gjeng og. Det var gøy :-) Takk til alle dere som orket turen innom for å heie på oss :-) Det var masse valper av mange forskjellige raser. Så her var det mye morro. Både Bella og Victoria så ut til å kose seg godt. Og med alt det som hendte på tross av at jeg hadde bur med som Bella kunne slappe av i, merket jeg at jo mer det nærmet seg vår tur jo trøttere ble hun. Og det merker jeg spesielt på halen. Når hun er trøtt bærer hun ikke den så mye. Men vi gikk inn med godt mot i ringen. Og det startet med at ringsekretæren måtte fortelle dommeren hvilke rase det var. Ja... mhmm... Så dro de frem rasebeskrivelsen for å gå gjennom dem. De stusset veldig på fargen. Og jeg fortalte det var en av de sjeldnere fargene. De rynket nå litt på nasen da og sa nå ikke noe mer om det. Bella stod kjempefint med flott kontakt. Eneste dumme var halen da som hang. Håndtering og tannvisning gikk helt greit. Bella er ikke så veldig glad i tannvisning, men det gikk. Og med enda mer trening skal det ikke være noe problem å få det til. I forkant har jeg jo bekymret meg litt for hvordan det skulle gå når vi skulle trave. Hun har hatt det med å hoppe å sprette foran meg. Men det gikk helt supert. Jeg må jo huske det at vi kan aldri kreve noe av en valp. Så vi får jo bare være super fornøyd når det går som vi vil :-) Kritikken dommeren (Gro Berg-Johansen) ga oss ble slik:

4 mnd femn T.valp. Velf hode. Vakre øyne. anelse store ører. god hals/o. linje. godt vinklet. Ønsker mer forbryst. Bev seg fritt fra siden. Skal bli betydelig fastere i front. Hale noe for lite rullet innover rygg. Herlig temp. Viser seg fint.

Resultat ble BIR


Under er det filmer og bilder som viser oss i ringen.























Det ble ingen gruppe finale. De bestemte seg for å bare ha alle hundene som ble BIR i en Bis finale. Må innrømme at jeg syns det ble temmelig trangt om plassen med så mange hunder inni en så liten ring. Bella ble ikke plukket ut til noe som helst videre.


Etter dommerens kritikk på halen så har jeg jo igjen bekymret meg litt for det. Det er slik vi gjør vi som har tittelen "hønemor". Har tatt litt bilder når hun bærer halen fint. Og syns nå det at krøllen er fin jeg. Eller hva???


Jorun på Tussatolleren kennel hadde med seg sin Bella. Og hun gjorde det og kjempe bra. BIR og så ble hun plassert blant de beste i Bis finalen, men fikk ikke noe videre plassering enn det. Men du og du så flott. Gratulerer Jorun.

Under er bilder og film av "toller Bella"









Det var en veldig koselig dag. Og veldig mange kom bort for å hilse på Bella. Ikke løye det. Hun er jo verdens søteste. Og utallig mange ganger måtte jeg fram med håndkle for å tørke av henne etter hun hadde lagt seg på rygg for en hund. Til og med den lille tollervalpen som kommer fra Veagårdens tollere på 11 uker måtte hun legge seg litt på rygg for. :-)


Her er to utrolig søte valper jeg måtte ta bilde av :-)




Elisabeth

7 kommentarer:

Aud Venke sa...

utstilling og dommarar skal ein ta med ei stor klype salt. Tenk å møte så lite førebudd. Kan dei snakke om storleiken på brystkassen til så små. Halen er perfekt den og Bella har alt det som skal til for å vere eins trålande flott hund. Gratulera med BIR :)

Ingbritt sa...

Det verkar som domaren inte riktigt visste något om rasen. Bella växer just nu mycket och man ser ju att hon håller på att utvecklas. Hon kommer att ändra sig en hel del både till färg och med svansen. Tänk den full av päls som den skall bli så småningom.
På de bilderna av henne som du lagt in står hon ju så fint.
Vi tar inte in vår Freyja till ringen, som ju ändå är över två år, så tidigt för då blir hon så trött och vill inte hålla upp svansen. Kanske 30 min innan det är dags.
Resultatet spelar inte så stor roll nu bara hon gillar det.
Kram till henne och er andra och grattis till ett fint framträdande i ringen!

annemarlen sa...

Grattis till en lyckad utställning med Bella o co.
Visst har Bella en fin svans. Men är man trött så är det inte lätt att hålla den uppe ;-))

Marianne sa...

Grattulere med flott resultat!! Du fikk jo RØDT!! Mer en vi kan skryte av i år!!
Bellas hale er KJEMPE fin..ingen grunn til bekymring!! Den ligger fint over ryggen, hun er nok bare som min MIRA, som faktisk BRUKER halen til det den skal, nemlig å vise sinnstemningen!!

Flink i ringen var hun også!!

Nå er det ikke lenge til jeg fyker vestover..ha meg i tanklene da, så kanskje vi stikker innom i forbifarten!!

Vardegjengen sa...

Tusen takk for gratulasjonene :-)

Vi gleder oss nå allerede til neste valpeshow på Karmøy i august. Da har nok Bella forandret seg masse og det skal bli spennende å høre hva den dommeren har å si.:-)
Selv om vi elsker halen til Bella som den er er det jo alltid godt med litt bekreftelse på at den er perfekt :-) Min avdøde Chico hadde jo og krøll på halen, men han hadde ikke så mye språk med halen som Bella har. Og Bellas halespråk er jo bare så deilig, og vi ville aldri vært uten det. :-)

Marianne: Dere er hjertlig velkommen innom. Hyl ut når løpetida begynner :-)

Hans sa...

Gratulerer med det fine resultatet.

Haler og IF'er kan være veldig forskjellige. Noen har veldig stramme haler fra de er små, og noen vokser seg til. Når halen fyller seg med pels vil den også sannsynligvis bli tyngre og den legger seg mer som den skal.

Andre IF'er bruker halen både med å signalisere sinnstemnig og til å styre med. Halen er jo et styreredskap som er veldig nyttig i mange situasjoner.

Det kan godt være at dommeren ikke hadde all verdens kjennskap til rasen, men på valpeshow er det ingen krav til autorisasjon på de forskjellige rasene. At du nå hørte at ringsekretæren sa at det var en islandsk fårehund tror jeg har med at dommeren skulle få vite hvilken rase som skulle bedømmes. Dommeren får alltid den beskjeden av ringsekretæren når han skal begynne på en ny rase. Kanskje dere var alene som IF, og da var jo Bella den første av rasen. Jeg har ofte hørt at det har vært sagt at det er islandske fårehunder og det også til dommere som har god kjennskap til IF. Vi har ofte vært først i ringen fordi det starter med hannene.

Uff, dette ble mye greier. Håper ikke det ble for mye.

Det kommer helt sikkert til å bli resultater etterhvert som hun vokser seg til. Dette er også en rase som utvilker seg langsomt, og de vakreste blomstene vokser litt senere enn de andre. Bare vent!!!! Lykke til.

Gro sa...

Gratulerer med debuten i ringen med Bella. : ) Dokker va så fine atte. Det er jo kjempebra sosialisering uansett hale opp eller ned, he he. Så flott at tannvisningen også gikk bra da. : )