søndag 16. november 2008

Kurshelg med Fanny og Thomas

Det har vært i har kurshelg med få pauser og masse inntrykk. Så nå er jeg ganske så trøtt i nøtta gitt. I stedet for å ha Faya med meg så hadde jeg Scotty. Dette ga meg masse nye utfordringer og mye læring. Og vi fikk masse gode tips som vil hjelpe i treningen med Scotty. Så det skal blir gøy framover og teste dette ut. I tillegg til dette fikk vi lært masse annet nytt som kan være nyttig. Det som har inspirert meg mest er:
  • Stå under marsj. For å få en brå stopp skal vi først trene hunden i å rygge mens vi står i ro. Så skal den rygge mens vi står og går på samme sted. Så skal den rygge mens vi rygger sakte. Så skal den rygge mens vi rygger raskere. For å få vekk rygginga igjen skal vi klikke akkurat i det den begynner å rygge. Så vil rygginga forsvinne og det vil komme en brå stopp etter hvert. Gleder meg til å prøve ut dette.

  • Stå til ligg uten å flytte bena. Her kommer rygginga inn igjen. For å få dette til skal en først trene frivilling dekk. Så trene rygging. For så å trene dekk igjen. På denne måten skal hunden letter legge seg med bakoverbevegelser i stedet for foroverbevegelser. Skal bli spennende å prøve dette ut.

  • Jeg må stille høyere kriterier. For å få bedre framgang er det viktig å stille krav og at en ikke syns så mye synd i hunden og faller tilbake og trener på det den allerede kan. Ha is i magen og vent.

  • Shaping. Jeg må bli mye flinkere i shaping og la hunden prøve ut. Ha is i magen.

  • Lek. Jeg må bli flinkere å bruke lek som belønning.

  • Omvendt lokking.

  • Frisignal


Noen bilder og filmer fra kurset:



Små valper kan og trene klossen :-)
Her trenes burtrening

Pia rygger

Endelig pause

Elisabeth

1 kommentar:

Aud Venke sa...

Ja, eg er trøytt eg òg. Men gler meg til å trene vidare. Må bare trene på å vere gjennomtenkt på ka det er eg vil.